بررسی بیامو 328i GT سری 3 | تست خودرو BMW 328i GT | سپهر
سری 3 بیامو در دنیای خودروهای اسپرت یک جایگاه ویژه دارد، چرا که این خودرو همیشه ویژگیهای اسپرتی و جوانپسند را با طراحی جذاب ارائه میدهد. اما در میان این اسپرتیها، مدلهای GT (Gran Turismo) تفاوتهای خاصی دارند. برخلاف دیگر مدلها که بیشتر بر روی جنبههای اسپرت تمرکز دارند، نسخههای GT بیامو بیشتر بر راحتی و مناسب بودن برای سفرهای طولانی تأکید دارند. در این زمینه، بیامو 328i GT به عنوان یک نسخه متفاوت از سری 3 شناخته میشود که ممکن است کمتر با آن آشنا باشید، ولی در کمال تعجب در بازار خرید و فروش موجود است. مدلهای GT بهویژه در دنیای خودروهای اسپرت و پرقدرت مانند فورد GT، نیسان GT-R، پورشه کررا GT و مرسدس AMG GT شناخته شدهاند. اصطلاح "Gran Turismo" در واقع به خودروهایی اشاره دارد که علاوه بر ویژگیهای اسپرتی، راحتی و آپشنهای مناسب برای سفرهای طولانی را نیز در خود دارند. در حالی که این مفهوم در سالهای اخیر بهطور کلی به مدلهای سریعتر و قویتر تبدیل شده است، بیامو همچنان به معنای اصیل آن وفادار است و این ویژگی را در مدلهایی مانند بیامو 328i GT حفظ کرده است.در ادامه این مطلب از مجتمع تجاری سپهر باما همراه باشید .
تاریخچه بیامو 328i GT از نسل F30 تا خداحافظی با خانواده GT
ششمین نسل از سری 3 بیامو که از 2011 تا 2019 تولید شد، یکی از مهمترین و برجستهترین دوران این خانواده محسوب میشود. این نسل، که به نام F30 شناخته میشود، شاهد معرفی مدل سری 4 بهعنوان جانشین سری 3 کوپه بود و در آن زمان، جالبترین اتفاق این نسل، تولید زیرنسخه F34 بود. این زیرنسخه که به عنوان بیامو 328i GT شناخته میشود، یک فستبک پنج در بود که ظاهراً بیشتر شبیه یک هاچبک بزرگشده به نظر میرسید. طراحی این مدل شباهت زیادی به سری 5 گرن توریزمو داشت. در ابتدا، بسیاری معتقد بودند که بیامو 328i GT به نوعی جانشین سری 3 کامپکت است که پیش از آن شکست خورده بود، اما در واقع سری 1 بهعنوان جانشین اصلی آن مدل معرفی شد. با وجود طراحی قابلقبول و ویژگیهای فنی برجسته، بیامو 328i GT نتوانست در بازار موفق شود و علیرغم یک فیسلیفت در سال 2016، در نهایت با فروش ناامیدکننده در سال 2019 از چرخه تولید کنار رفت.
بررسی طراحی بیامو 328i GT
در طراحی بیامو 328i GT، که از خانواده F30 به حساب میآید، انتظار یک تغییر اساسی در زبان طراحی نمیرود. با این حال، بیامو برای متمایز کردن این نسخه از سایر مدلها، به طراحی آن جزئیات خاصی افزوده است. در نگاه اول، ممکن است تصور کنید که این خودرو مشابه سری 3 استاندارد است. اما وقتی به نمای جلو دقت کنید، متوجه میشوید که چراغهای آن مشابه سایر مدلهای خانواده F30 هستند، اما زاویههای بیرونی آن به طور واضح تفاوت دارد؛ کمی کشیدهتر و با طراحی پرتر. در نمای جانبی نیز میتوان ارتفاع بیشتر این مدل نسبت به مدلهای استاندارد را به وضوح مشاهده کرد، بهویژه با توجه به شیشههای بلندتر آن. اما جایی که طراحی بیامو 328i GT واقعاً جلب توجه میکند، نمای عقب آن است. در این بخش، به وضوح شباهتهایی با طراحی سری 1 دیده میشود. تبدیل یک سدان سایز متوسط به یک هاچبک فستبک ممکن است برای برخی جذاب نباشد، اما از نظر مهندسی، این یک حرکت پیچیده و جسورانه است. برش سقف بهطور استادانهای در این مدل انجام شده و مشابه تکنیکهایی است که پیشتر در X6 مشاهده شده بود. هدف بیامو از این تغییرات در طراحی، تغییر ذهنیت مخاطب نبوده بلکه خلق یک تجربه جدید در خودرویی است که در طول دههها موفقیتهای زیادی را پشت سر گذاشته است.
بررسی تجهیزات و آپشنهای بیامو 328i GT با فناوریهای پیشرفته و راحتی منحصر به فرد
بیامو 328i GT به عنوان یک مدل خاص از خانواده سری 3، با تجهیزاتی مشابه مدل سدان این سری عرضه میشود، با این حال برخی آپشنها بهطور ویژه برای این نسخه طراحی شدهاند تا با فلسفه آن هماهنگ باشند. یکی از این آپشنها، سیستم Eco Pro است که به راننده کمک میکند مصرف سوخت را تا 20 درصد کاهش دهد. این سیستم با تنظیم شتابگیری، انتقال قدرت، تعویض دنده و سیستم تهویه مطبوع، فرآیند صرفهجویی در سوخت را بهبود میبخشد. همچنین، یک نمایشگر کوچک آبی رنگ در مقابل راننده قرار دارد که رفتار رانندگی پرمصرف را شناسایی و هشدار میدهد. این قابلیت، بهویژه در شرایط خاص، میتواند بسیار مفید باشد.
بیامو 328i GT از فناوری خودروهای متصل نیز بهره میبرد. این فناوری به خودرو اجازه میدهد تا بهصورت دوطرفه با گجتهای خارج از خودرو ارتباط برقرار کند و دادههایی مانند وضعیت ترافیک، تصادف یا وضعیت آب و هوا را با سایر خودروها به اشتراک بگذارد. از دیگر ویژگیهای این مدل، طراحی ساده و کاربرپسند آن است. برخلاف نمایشگرهای بزرگ و لمسی که در خودروهای چینی معمول هستند، بیامو همچنان از سیستم سنتی iDrive استفاده کرده که به راننده امکان کنترل آسانتر تنظیمات را میدهد.
سیستم ایربگ هوشمند یکی دیگر از آپشنهای خاص این خودرو است. این سیستم مجهز به یک ژنراتور دو مرحلهای تزریق گاز است که بر حسب شدت ضربه، دو سطح از کیسههای هوا را باد میکند و حفاظت حداکثری از سرنشینان را تضمین میکند. علاوه بر این، 328i GT از آپشنهای استانداردی همچون رادار نقطه کور، رادار تغییر خط، نور بالا خودکار، هدآپ و دوربین 360 درجه برخوردار است. سیستمهای پیشرفتهای همچون بازیابی انرژی ترمز، کنترل ترمزها در پیچ و سیستم صوتی 16 بانده هارمن کاردون، تجربه رانندگی این خودرو را به سطحی بالاتر میبرد.
بررسی مشخصات فنی بیامو 328i GT
بیامو 328i GT با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ که 245 اسببخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، عملکردی چشمگیر ارائه میدهد. این قدرت توسط جعبهدنده 8 سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود و نتیجه آن شتاب صفر تا صد 6.1 ثانیهای است که نشان از سرعت بالا و پاسخگویی سریع خودرو دارد. برخلاف تغییرات ظاهری این مدل، ویژگیهای فنی آن مشابه با سری 3 معمولی است و این امر نشاندهنده حفظ ویژگیهای عملکردی و اسپرتی سری 3 در این مدل است.
328i GT بهطور خاص با طولی 190 میلیمتر و ارتفاعی 100 میلیمتر بیشتر نسبت به نسخه سدان، بهراحتی به یک فستبک بزرگ تبدیل میشود. این ابعاد بزرگتر باعث شدهاند تا وزن خودرو به حدود 1600 کیلوگرم برسد که 100 کیلوگرم بیشتر از نسخه صندوقدار است. این تغییرات ساختاری و وزنی، بیامو 328i GT را به خودرویی با عملکردی برجسته و طراحی منحصر به فرد تبدیل کرده است.
ملاقات با بیامو 328i GT | تجربهای متفاوت از سری 3
با نگاه اول به بیامو 328i GT، شاید تفاوتهای چشمگیری با دیگر مدلهای خانواده F30 مشاهده نکنید، اما به محض نزدیک شدن به خودرو، تغییرات طراحی بهویژه در قسمت عقب که بدنهای تنومندتر دارد، به وضوح قابل مشاهده میشود. با این حال، جو کلی همچنان همان حال و هوای آشنای سری 3 را حفظ کرده است. اما تفاوت واقعی وقتی آشکار میشود که پشت فرمان مینشینید.
کابین 328i GT نسبت به مدلهایی مثل 330، فضای گستردهتری دارد. سقف بلندتر و فاصله عرضی بیشتری بین صندلیها احساس راحتی بیشتری را ایجاد میکند، که این ویژگیها بیشتر شبیه به فضای داخلی سری 5 است. این ویژگیها باعث شدهاند که تجربه رانندگی در 328i GT نه تنها اسپرت بلکه راحت و مناسب برای سفرهای طولانی باشد. بهطور کلی، بیامو در طراحی این مدل سعی کرده تا آن را از حالت اسپرت محض به یک خودروی اسپرت تبدیل کند که قابلیتهای راحتی برای مسافرتهای طولانی نیز داشته باشد.
نظرات کاربران